- Strategie
Cause marketing: hoe jouw merk het verschil kan maken
Bij de oprichting van mijn bedrijf was één onderdeel duidelijk: ik wilde maatschappelijk bijdragen aan de wereld. Ik ben daarin niet de enige, want steeds meer merken koppelen de missie van hun bedrijf aan het maken van maatschappelijke impact.
Ik leg je uit waarom je dit, cause marketing, zou doen en hoe je dit op een impactvolle manier doet.

TL;DR
Cause marketing is een samenwerking tussen een bedrijf en een goed doel. Het levert naast een positieve merkassociatie ook vertrouwen en merkloyaliteit op.
Wat is cause marketing?
Cause marketing is een samenwerking tussen een bedrijf/merk en een goed doel, waarbij beide partijen profiteren. Denk hierbij aan het doneren van een deel van de winst of een actie bij een aankoop. Zo doneer ik als to wander voor elke twee uur die ik werk 1 boom aan TreesForAll.
Waarom kiezen bedrijven voor cause marketing?
Consumenten kiezen steeds bewuster voor de aankopen die zij doen. Zo kijkt de consument naar de acties van bedrijven, op positieve of negatieve manier. Een consument wil zich verbonden voelen met een bedrijf en haar acties. De merkloyaliteit groeit en wanneer de consument een aankoop gaat doen, denken ze eerder aan jouw bedrijf.
Positief bijdragen levert ook positieve merkassociaties op. Het vertrouwen in je bedrijf groeit en je trekt zelfs sneller talent aan doordat werknemers zoeken naar zingeving.
Voordelen van cause marketing
- Je versterkt je merkwaarden;
- Je vergroot de betrokkenheid van de klant;
- Je draagt bij aan een betere wereld;
- Je onderscheid je van concurrenten die (nog) niks doen.
Hoe pas je cause marketing toe binnen jouw bedrijf?
Kies een doel dat bij jouw merk past
Sta je voor duurzaamheid of inclusiviteit? Kies dan een organisatie die zich hiervoor inzet. Zorg wel dat je keuze oprecht en relevant voelt, zowel voor jou als voor je klant.
Maak je plan concreet
Denk na over wat je gaat doen. Organiseer je een liefdadigheidsevenement of doneer je een percentage van je winst? Transparantie is hierbij van belang zodat je klant weet waar hij of zij aan toe is.
Merkverhaal
Verwerk je plan in de communicatie op je website, social media of in je offertes. Zo staat in mijn offertes hoeveel bomen ik doneer voor de opdracht. Belangrijk: vermijd greenwashing! Je wil niet alles mooier laten lijken dan het daadwerkelijk is. Dit brengt namelijk schade toe aan jouw merk en bedrijf.
Pas je acties aan
Duurzaamheid vind ik erg belangrijk. Daarom heb ik ook tijd gestopt in het vinden van groene en Nederlandse webhosting. Bij Cloud86 is dit het geval: alle energie is 100% duurzaam. Daarnaast is de hosting snel en kost het in vergelijking minder dan grote partijen.
Meetbaar
Zorg dat zichtbaar is hoeveel je hebt bijgedragen. Klanten waarderen updates en tastbare resultaten van je acties.
Laat je merk het verschil maken
Cause marketing is dus een manier van ondernemen die goed doet en voelt. Ik merk zelf dat het motivatie geeft om door te gaan, omdat ik al een deel heb bijgedragen.
Wil je jouw merk ook meer laten betekenen?
Ik denk graag met je mee hoe je jouw marketing op een eerlijke manier toepast binnen jouw bedrijf met een strategie.
Laat hier een bericht achter en ik neem contact met je op.
Deze blog is geschreven door

Wander Groenewoud
Eigenaar
Ook interessant voor jou

Content batching: maak sneller én slimmer content
Content batching helpt jou op een slimme manier tijd besparen waardoor je consistent en zichtbaar blijft. In deze blog leg ik uit wat het is, waarom dit werkt en hoe jij het kan toepassen.

Jouw impact in cijfers
We worden dagelijks overspoeld met cijfers: nieuwe volgers, views, tonnen Co2 etc. Zorg met cijfers dat jouw impact beter te verwerken is voor je lezers.

De kracht van long tail zoekwoorden
Long tail zoekwoorden helpen je vindbaarheid verhogen door lagere concurrentie. Benieuwd hoe? Lees deze blog!